KÖPVILLKOR HIBUDDY.SE
1. Allmänt
Följande villkor gäller när du som privatperson handlar via Hibuddy.se som drivs utav Hi Buddy Sweden AB med organisationsnummer 559388-1898, om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan oss och dig som kund. För att handla på Hibuddys e-handel eller via telefon skall du vara över 18 år och folkbokförd i Sverige. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen . Vid köp som konsument via Hibuddys e-handel eller via telefon omfattas du även av Distanshandelslagen.
2. Priser
Alla priser på Hibuddy.se visas inklusive moms, men exklusive fraktkostnader om inget annat anges (läs mer under “fraktkostnad“).
Vi reserverar oss för prisfel och prisjusteringar.
3. Sortiment
En del av produkterna i sortimentet är säsongsvaror och därmed bara tillgängliga för försäljning under resp. säsongsperiod. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
4. Beställning
Vid beställning via vår hemsida Hibuddy.se eller på telefon får du en orderbekräftelse via e-mail och leveransaavisering via sms. Det är därför viktigt att en giltig e-mailadress och ett giltigt svenskt mobilnummer anges vid köpet.
Hibuddy har rätt att neka köp vid eventuella lagerdifferenser, till områden som transportören normalt inte trafikerar eller av annan anledning.
Avbeställning
När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning eller ändra ordern.
5. Kundklubb
Som konsument kan du ansöka om medlemskap i Hibuddys kundklubb för att få tillgång till fördelaktiga erbjudanden. Medlemskapet är kostnadsfritt. Klicka på knappen nedanför för att komma till kundklubben.
6. Leverans
Varor som finns på vårt centrallager skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar. Har du beställt fler tal produkter och någon artikel är restnoterad kan vi skicka hela försändelsen när den inkommer i vårt lager.
Privatpersoner erbjuds två fraktalternativ:
⦁ Utlämningsställe/paketombud
⦁ Hemleverans
Tillgängligt leveransalternativ samt beräknad leveranstid beror på produktval vid köp samt önskad leveransadress. Paket som är av skrymmande karaktär kan endast fraktalternativ hemleverans väljas.
Utlämningsställe/paketombud
Vid leverans till utlämningsställe/paketombud får du ett sms när leveransen finns att hämta. Leveransen ska hämtas ut personligen med giltig legitimation och det sändningsnummer som angetts i sms:et. Om någon annan ska hämta din leverans skall denna ha med sig sändningsnumret samt giltig legitimation både för dig och sig själv.
Om mottagaren inte är anträffbar vid aviseringen, ligger godset kvar 7dagar. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en kostnad för ej uthämtade paket som transportbolaget kräver i sin tur utav oss för en returkostnad av paket tillbaka till vårt lager på 299kr.
Om behöver mer tid för att hämta ut paketet kontakta omgående den lokala ombudet så kan dem hjälpa till att förlänga liggetiden för ditt paket.
Skrymmande paket levereras inte till utlämningsställe. När ett paket överstiger nedan vikt och mått kan det inte längre levereras till utlämningsställe utan leveransen sker till din hemadress. Ett paket bedöms vara skrymmande om det innehar en eller flera av nedan kriterier:
⦁ Vikt överstiger 20 kg
⦁ Längd överstiger 150 cm
⦁ Längd + omkrets överstiger 300 cm
Hemleverans
Hemleverans innebär leverans till tomtgräns eller port. Beroende på storlek, vikt och kvantitet kan beställningen komma att levereras på EU-pall.
Vid hemleverans behöver du finnas på plats personligen med giltig legitimation för att kunna kvittera mottagandet av din beställning. Om någon annan ska kvittera för din leverans så måste giltig legitimation uppvisas både för mottagaren och för dig som beställare av ordern. Att båda legitimationerna behöver uppvisas är för din säkerhet, så att vi kan säkerställa att rätt person får leveransen.
Om du inte är hemma för att motta godset kan extra kostnader tillkomma. Enligt våra fraktvillkor övergår risken till dig som kund när godset är avlämnat och kvitterat.
Hemleverans sker under dagtid i det tidsspann DHL aviserar.
Leveransförsening
Om leveransen skulle vara försenad blir du kontaktad för ytterligare information.
Fraktkostnad
Leverans till utlämningsställe
Våra fraktkostnader är lägst 29kr och högst 49kr beroende på produkt.
Hemleverans
Fri frakt över 1000 kr för hemleverans. För order som understiger 1000 kr (inkl. moms) utgår en fraktavgift på 99 kr för hemleverans.
Transportskada
Du bör noga granska ditt gods innan du kvitterar leveransen.
Gör såhär om skada finns på emballage eller gods:
⦁ Fotografera skadan samt skriv en kommentar direkt på kvittensen till chauffören
7. Ångerrätt och öppet köp
Enligt Distanshandelslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt på köp via e-handel eller distanshandel
För att använda dig av ångerrätt på varor köpta hos oss så ska du maila in en retursedel till kundservice @ hibuddy.se Produkten återsänds enligt information på retursedeln.
Byte & Retur
Om du väljer att skicka tillbaks produkten skall denna skyddas med ett yttre emballage av samma kvalitet som produkten levererades i. Hibuddy.se tar inte emot returer skickade som rekommenderat, mot postförskott eller efterkrav. Returen är godkänd först när vi mottagit och kontrollerat varan. Det åligger dig som kund att ombesörja och bekosta kostnaderna för returfrakten.
Vid återbetalningen och/eller krediteringen har vi rätt att göra avdrag för fraktkostnader samt ta ut en allmän hanteringsavgift. Returfrakten sker på kundens risk. Köpbeloppet betalas tillbaka inom 7 dagar efter att den returnerade varan mottagits.
Återbetalning sker till det valda betalningssättet vid köpet, det brukar normalt ske inom 3-5 bankdagar.
Undantag från Ångerrätt
Öppet köp gäller ej för:
⦁ Levande växter, kundanpassade produkter, produkter som säljs i löpmeter eller lösvikt, akvarium, soffor, bäddar, foder, fodertillskott, strömedel, pellets, kemiska produkter
⦁ Öppet köp gäller ej heller rea- eller kampanjvaror.
⦁ Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt, har du inte hämtat ut ett paket du har beställt och vi har fått den i retur så kommer vi att debitera dig för en retur hantering på 299kr.
8. Garanti och reklamation
Reklamationsrätt för konsumenter gäller i enlighet med Konsumentköplagen. Den ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp.
Reklamationsrätten gäller i tre år, varav 1 år omfattas av garanti.
9. Synpunkter från dig som kund
Har du som kund synpunkter eller klagomål och vill komma i kontakt med oss på Hibuddy. Bästa är då att besöka vår Kundservice sida som du hittar här.
10. Alternativ tvistlösning/Tvistelösning på nätet
Den 1 januari 2016 trädde lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, enligt vilket det ska finnas alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet tillgängliga i hela EU. En konsument som har ett klagomål eller en tvist i samband med försäljning av varor eller av tjänster ska kunna vända sig till ett sådant tvistlösningsorgan. EU:s plattform för alternativ tvistlösning är nu tillgänglig för konsumenter och näringsidkare. Förutsättningarna för användandet är att både du och näringsidkaren måste bo eller vara baserad i EU. I vissa länder kan även näringsidkare använda webbplatsen för klagomål mot en konsument när det gäller en vara eller tjänst som de sålt på nätet.
Se EU:s gemensamma tvistelösningssida här.
För tvistlösning kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, här.
Mejladress: [email protected]
Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
11. Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar. Det kan ske med olika bakomliggande orsaker t.ex. felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar från andra återförsäljare. Vi reserverar oss även för prisförändringar och lagerdifferenser.
12. Äganderätt
Produkterna förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Till dess förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan vårt skriftliga medgivande vidta ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.
13. Betalningsalternativ
Betalningar med Resurs Bank
Hibuddys betalningsalternativ tillhandahålls av vår samarbetspartner Resurs Bank, för trygg och säker betalning. Hibuddy erbjuder i samarbete med Resurs Bank direktbetalning, kontokortsbetalning, fakturabetalning samt delbetalning. Resurs Banks betallösning kallas för Resurs Bank Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Resurs Banks köpvillkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Hibuddys köpvillkor.
Direktbetalning
Direktbetalning genom Resurs Bank Checkout kan användas av dig som har internetbank hos Svenska Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. När du genomför ett köp skickas du vidare till Internetbanken för inloggning och pengarna dras direkt från ditt konto när du godkänt ditt köp.
Kortbetalning
När du gör ett köp med Resurs Bank kan du använda ett antal olika finansieringskällor, inklusive debit-, kredit- eller förbetalda kort. Resurs Bank Checkout accepterar VISA, Mastercard och American Express utfärdade av en svensk bank. Kortnummer, giltighetstid och CSV-kod fylls i vid betalningstillfället i de angivna fälten. Du kommer inte att debiteras förrän dess du gör ett köp. Inga kortuppgifter lagras hos oss på Hibuddy, utan de sparas hos vår samarbetspartner Resurs Bank som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).
Hibuddy.se använder sig även av 3D Secure, en global säkerhetslösning för betalningar på internet som ger dig som kund skydd mot bedrägerier.
Fakturabetalning
Hibuddy erbjuder fakturabetalning i samarbete med Resurs Bank. Fakturan skickas via e-post och har en förfallotid på 30 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. När du väljer att betala med faktura gör Resurs Bank en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Resurs Bank informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Resurs Bank behandlar dina personuppgifter för att uppfylla deras åtaganden enligt deras avtal och för de övriga syften som redovisas i deras Dataskyddsinformation. Resurs Banks dataskyddsinformationen hittar du här. Genom att använda Resurs Banks tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation.
Delbetalning
Hibuddy erbjuder i samarbete med Resurs Bank möjligheten att dela upp din betalning. Du kan enkelt se vad din månadskostnad kommer att bli och får alla dina köp samlade på en månadsfaktura, vilket ger dig en bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan när som helst betala av den återstående skulden. Fullständiga villkor gällande att dela upp betalningen hittar du här.
15. Din integritet
När du som kund genomför ett köp i någon av Hibuddys kanaler samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, genomföra köpet, underlätta vid kommande köp samt för utskick av erbjudanden från Hibuddy. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.
De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på Hibuddy AB i överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.
Hibuddy använder cookies för att personifiera sidorna för användaren. Cookies används på vår webbplats endast för att göra det enklare för dig som användare. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du ändra inställningarna för detta i din webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Netscape m fl).
16. Omdömen
Genom att lämna omdömen kring produkter på Hibuddy.se ger du också Hibuddy rätten att publicera dem på Hibuddy.se samt i andra kanaler och medier. Hibuddy godkänner samtliga omdömen som är relevanta för produkten och dess egenskaper. Omdömen som relaterar till annat än den specifika produkten publiceras inte. Inte heller omdömen som kan uppfattas kränkande eller använder ett språk som inte är lämpligt
Hibuddy.se Allmänna villkor ver 1.03 Malmö 2022-05-18